Primula is gesloten op:

Donderdag 27 april, maandag 8 mei, vrijdag 12 mei t/m maandag 15 mei en maandag 29 mei.

Over Ons

Stichting Primula

Steeds meer mensen weten de weg naar Stichting Primula te vinden, niet alleen uit Reuver, Beesel of Offenbeek maar ver buiten de gemeentegrenzen wordt Primula en de kwaliteit van hun kringloop meer en meer bekend.

Een gesprek met Ingrid Gijzen, de initiatiefneemster van de stichting is gezellig en informatief, over de doelstellingen die de stichting heeft en over de toekomst en wat ze al bereikt hebben en nog in petto hebben voor hun klanten.

Het enthousiasme straalt er vanaf en de tijd vliegt ongemerkt voorbij…die tijd staat niet stil maar toch, in de gezellige winkel vind je artikelen van allerlei, van grootmoeders kastje en servies tot decoraties in de hippe zeventiger jaren kleurtjes tot handige keukenspulletjes, boeken, films en een geweldige kinderhoek die uitnodigt tot het snuffelen.

Ingrid vertelt dat ze bij een kringloop werkte maar eigenlijk zelf heel andere ideeen had over hoe zoiets eruit moest zien, ze trok de stoute schoenen aan, vond een pand en met zo’n 15 vrijwilligers runt ze nu de zaak.

Een uitdaging zeker, vooral in de corona tijd toen ze veel dicht waren maar toch dingen aangeleverd kregen, plaatsgebrek leidde zelfs tot een opname stop die per 1 maart weer tot de verleden tijd hoort.

Wat staat voorop voor Ingrid en haar stichting

De passie voor duurzaamheid, heel belangrijk in onze wegwerp wereld waar je alles kunt kopen wat je wil maar waar mensen ook snel uitgekeken zijn en veel sneller als vroeger dingen weer wegdoen. Een tweede leven krijgen ze bij Primula, gezellig en smaakvol bij elkaar gezet, niet op meterslange schappen maar op en in kastjes, tafels, wat voor ideeen geeft wat je er thuis mee kan. En niet alleen een vaasje of een schaaltje maar ook keukenspullen, serviezen, klein electrische apparaten die door een van de vrijwilligers worden nagekeken en zo nodig worden gerepareerd. Op het milieupark van de gemeente Beesel staat een container van Primula waar nog bruikbare spullen worden verzameld, binnenkort staat bij de winkel een pipo wagen met bijvoorbeeld tuinspullen en doe het zelf, te koop of te huur.

Ontmoeting, lekkere koffie met vlaai en zitjes buiten en binnen nodigen uit en waar mensen bij elkaar komen onstaan gesprekken maar ook ideeen over wat nog meer kan. Dit zal dadelijk hopelijk ook leiden tot taalaanbod, mensen die de Nederlandse taal beter willen leren spreken, schrijven, ontmoeten en helpen elkaar met eventueel hulp van vrijwilligers.

Elk schroefje telt !! Repaircafes doen het goed in de buurt en ook daar wordt samenwerking met gezocht om zoveel mogelijk te redden van de afvalhoop.

Stichting Primula kan dit niet alleen, zoals gezegd, een aantal vrijwilligers komen week in week uit de handen uit de mouwen steken want vergis je niet, er is veel werk aan de winkel. Sorteren, schoonmaken, repareren, inrichten maar ook bijvoorbeeld naar mensen toe gaan om een huis leeg te halen na overlijden of verhuizing. Dit gaat uiteraard tegen vergoeding want wat Primula voorop heeft staan is zelfstandig kunnen draaien en dat doen ze, het is een particulier initiatief , er is geen subsidie van de gemeente of zo, hun begroting is sluitend door hard werk en inzet.

Hoe ziet Ingrid de toekomst voor haar stichting, meer ruimte zou geweldig zijn. Ze ziet meer mensen komen die inkopen voor verzorgingstehuizen, demente bejaarden vinden het prettig omringd te zijn door spullen die hen aan vroeger herinneren, die oude lamp, dat kleedje op tafel en dat schilderij aan de muur uit grootmoeders tijd. Graag zou Primula een ruimte hebben om meubels uit te stallen en zodoende nog meer aandacht te vragen voor hergebruik. Ook denkt ze aan creatieve bezigheden, werken met textiel bijvoorbeeld, in plaats van die oude spijkerbroek weg te gooien maak je er een leuke tas van.

Slogans als Waardevol Beesel in samenwerking met andere partijen en Afval werkt door het innemen van nog bruikbare spullen via een container op het milieupark Beesel, staan hoog in het vaandel en als je weet dat de stichting in haar bestaan al 30.000 kilo herbruikbare goederen heeft ingenomen en dat een kilo staat voor 1 kilo CO2 besparing dan snap je hoe belangrijk het is, deze kringloop gedachte.

Geen winstoogmerk, doneren van spullen en het steunen van goede doelen, daar staan Ingrid Gijzen en haar team voor, Stichting Primula bloeit, op de Parallelweg in Reuver, een bezoek meer dan waard !!

Mariet van Knippenberg in opdracht van Stichting Primula, 15 maart 2022